A figyelem korai fejlesztése

A figyelem korai fejlesztését már újszülött korban érdemes elkezdeni.

Tévhit, hogy az újszülöttek és csecsemők nem tudnak játszani, ahogy az is, hogy nem lehet velük játszani. Bár úgy tűnhet, hogy a baba csak egy apró, tehetetlen, de rendkívül törékeny “csomag” mindaddig, amíg a mozgása rendezetté és tudatossá nem válik, azonban sosem lehet elég korán elkezdeni a játékot, és ezzel együtt a figyelem korai fejlesztését. A gyermek figyelme ugyanis megcélozható, felkelthető, megtartható, illetve az ingerekre adott reakcióiból feltérképezhető, hogy megfelelő ütemben fejlődik-e. Azt viszont észben kell tartani, hogy a kognitív funkciók – köztük a figyelem – mentális és motoros készségek, képességek nem külön-külön, hanem együtt, egymásra hatva fejlődnek.

Miért fontos a játék a figyelem fejlesztésében?

Valószínűleg kevés szülő, nagyszülő fejében fordul meg, amikor játékot vesz a gyereknek, hogy milyen készségeit és képességeit fogja azokkal fejleszteni. A legtöbben azért vesznek játékot, hogy a gyerek önállóan el tudja magát foglalni valamivel, amíg a szülő valami mást csinál.

A játék szerepe

A játékok nem olyan unaloműzők amik helyettesíthetik a szülőt:

  • A játék eredendő célja, hogy az érzékszervi stimuláció segítségével. Azaz a figyelem felkeltésével fejlessze a gyermeket az életkorának megfelelő formában, valamint felkészítse őt a következő életszakasz kihívásaira.
  • Még akkor is igénylik a szülő figyelmét és jelenlétét, ha a gyermekekre alapvetően a korai életszakaszokban a magányos játékforma a jellemző. (Egymás mellett játszás egymással játszás helyett.)
  • A gyermek nem vákuumban nő, hat a környezetére és a környezete is hat rá. Már az első évében megállapítható, hogy optimálisan fejlődik-e a figyelme és vele együtt egyéb fizikai és mentális képességei.

A figyelem fejlesztését szolgáló játékok újszülöttkorban

Csecsemőkorban a figyelem fejlesztése színes, mókás figurákkal is elkezdhető.

 

Sokan tekintenek passzív szereplőként az újszülöttekre, holott az első hónap során az aprónak tűnő, rendszeres mozgásokkal „növesztenek” maguknak izomtónust, ami az első és legfontosabb mérföldkő.

  • Bár az első mozdulatok összerendezetlenek és akaratlanok, ébrenléti idejében kiemelhetjük a biztonságos alvókuckóból és szilárd alapon, például egy játszószőnyegen hasra fektetve – és elengedve! – megfigyelhetjük, ahogy megpróbálja felfedezni a környezetét.
  • Mivel a fejét elfordítva edzi az izmait, érzékszervi stimulációval, a környezetében elhelyezett kontrasztos tárgyakkal a figyelmét is tornáztatjuk.
  • A hangot kiadó eszközök segítségével már korán megállapítható az esetleges veleszületett halláskárosodás.

Sokan a babaágy fölé helyezett színes játékokkal igyekeznek gyorsan és egyszerűen megoldani a figyelem fejlesztésének ezt a szakaszát. Nem véletlenül kell azonban már ilyen korán elválasztani egymástól az alvás és az ébrenlét helyét. Később hálásak leszünk magunknak, ha ezt a kettőt idejében különválasztjuk. Hiszen a baba megtanulja, hogy a kiságy az alvás helye, nem a játéké és a táplálkozásé.

Figyelem fejlesztése 2-3 hónapos korban

Már stabilan és magasan tartja a fejét, a vállát és a mellkasát, erősödik az izomzata. Akaratlagossá válik a forgás, rúgó mozdulatokat tesz a lábával, akár több métert is képes hason csúszkálva megtenni.

  • Az egészséges gyermek amellett, hogy a tekintetével követi a tárgyakat, a hátára fordulva azokért nyúl, és ha eléri, meg is fogja azokat.
  • Mivel az érzékekre támaszkodva fedezi fel a környezetét, az érzékszervi stimuláció által a figyelem fejlesztése továbbra is elengedhetetlen.
  • Ebben a korban az összekapcsolható műanyag gyűrűk, csörgő-zörgő játékok, rágókák lesznek a baba legjobb barátai.

Figyelem fejlesztése 4-5 hónapos korban

 

A figyelem lekötésével egyidejűleg a mozgás és az izomzat fejlesztése is elkezdődik.

Megkezdődik az érzékszervi tapasztalás és a motoros funkciók összehangolása:

  • A látás elvezet az átfordulásig, a tapintás a megragadásig. Mindebből a gyermek először tapasztalja meg az ok-okozati összefüggéseket.
    • Megérti és megtanulja, hogy akkor tudja megfogni a csörgőt, rágókát, ha átfordul és odatolja magát/kinyújtja érte a kezét.
  • Egyre nagyobb szerephez jut a kar és az alkar izmainak fejlődése. Hiszen az átfordulásból a karok használatával jut el a gyermek a felülésig.
  • Ülő helyzetben a világ még egy léptékkel tágasabbá válik a számára, ami később arra inspirálja, hogy a távolabbi dolgokat is elérje, megszerezze.
  • Mindehhez társul még az az alapvető ösztön, hogy az idegen dolgokat megkóstolva a látásnál, szaglásnál, hallásnál egy fokkal közvetlenebb formában szerez információt.
    • A baba érzékszerveinek stimulálása a szájba vehető, biztonságos, egészségre nem ártalmas alapanyagokból készült rágókák, puha, sípoló állatfigurák, gömbök, labdák, segítségével oldható meg.
  • A már említett ok-okozati összefüggések felfedezése és a tapasztaltak elraktározása, azaz a figyelem és a memória fejlesztése is ezekkel az egyszerű játékokkal történik.

Figyelem fejlesztését szolgáló játékok 6-8 hónapos korban

Körülbelül 7 hónapos koráig a baba keményen dolgozik azért, hogy izmai képessé tegyék a stabil ülésre.

  • Ebben az időszakban sokan nyúlnak különböző holdkompokért, aminek az az előnye, hogy a gyermek keze szabaddá válik.
    • Az elé helyezett játékok arra ösztönzik, hogy megfogja azokat, ekkor az üreges és lyukas játékokat hívhatjuk segítségül.
  • A támaszték ugyanakkor hátráltatja is az izmok fejlesztését, ezért mértékkel használjuk.
    • A gyermeknek legyen lehetősége próbára tenni az izmait, hogy minél erőteljesebbé váljanak.
    • Mindehhez egy megfelelően nagy és puha játszószőnyeg is a segítségünkre lehet, hogy ne kelljen attól tartani, hogy ha elesik, sérülést szenved.
  • A kisebb-nagyobb, egymásba helyezhető formák a legmegfelelőbbek a figyelem fejlesztéséhez és az elvont fogalmak birodalmába vezetik a kicsiket: megtanulják, hogy azok a dolgok is léteznek, amiket éppen nem látnak.

Figyelem fejlesztése 9-12 hónapos korban

 

A korai figyelem fejlesztéssel a szem-kéz koordináció és a finommotoros mozgás fejlesztése is elérhető.

 

A gyermek már áll, és megteszi az első lépéseket, eleinte támaszkodva, majd önállóan.

Az álló helyzetből való lehajolás szintén egy mérföldkő a mozgásfejlődésben, melyhez a figyelem fejlesztésén keresztül juthatunk el:

  • A szobában elhelyezett színes, nagyobb tárgyak, például babzsákok, egyrészt arra késztetik a gyermeket, hogy elmenjen értük, másrészt, hogy megfogja őket, felmásszon rájuk.
  • A kis méretű tárgyakat a hüvelyk és mutatóujj közé csippentve tudja felvenni, így a figyelem felkeltése és megtartása vezet el a finommotorika és a szem-kéz koordináció fejlesztéséhez.
  • Már képesek használni is a memóriában raktározott információkat, a szavak jelentősége is kifejezettebbé válik, és elérkezik a gyermekdalok, gyermekmesék, láncmesék, mondókák, versikék bevonása a figyelem fejlesztésébe.
  • A vizuális ingereket digitális eszközök helyett a szinte elnyűhetetlen foglalkoztató textilkönyvecskék, fürdéshez is használható lapozós könyvek formájában tegyük számukra elérhetővé.
  • Mivel a gyermek már önállóan lépeget, a közvetlen környezet felfedezése veszélyekkel járhat. Ekkor a figyelmen belül a kognitív flexibilitás képességének fejlesztése válik az egyik legfontosabb célunkká.
    • A kicsinek meg kell értenie, el kell fogadnia a szabályokat, és meg kell tanulnia alkalmazkodni azokhoz.
    • Elkezdődik az ösztönös tabefolyásolásának képessége, azaz a végrehajtó funkciókon belül a figyelem akaratlagos kontrolljának fejlesztése.
    • Ha pár év múlva ezen a területen visszatérő/ismétlődő problémát tapasztalunk, például figyelemhiányos hiperaktivitásra utaló jeleket, szükségessé válhat fejlesztő pedagógus bevonása.

Ebben a korban fogjuk valószínűleg először tapasztalni azt, amikor az ő akarata szembeszegül a miénkkel, hiszen erre az időszakra esik az is, amikor az én, az ego ugyan még kezdetleges formában, de már tudatos szintre emelkedik a viselkedésükben.

Felfedezik, hogy amit tesznek, az hatással van a körülöttük lévő dolgokra és végső soron önmagukra is.

Ezt is olvasd el!