Kreatív elfoglaltságok a lakásban

A kreatív kézműveskedésre is adjunk lehetőséget, ez nemcsak a feszültésget vezeti le, de az önkifejezésnek is teret enged.

A tél közepe, vége felé, amikor a gyerek(ek)kel már hosszú hónapok óta jobbára a lakásba vagyunk bezárva, a kicsik már rég kivégezték az összes gyurmát, kifestőt és mozaikot, de már a társasok és az építőjátékok zömére is ráuntak, és leginkább csak nyűglődnek. Most lenne jó a varázskalapból csak úgy csiribú-csiribá előkapni pár igazán inspiráló, egyszerű és mégis újszerű, motiváló, kreatív játékötletet.

Kreatív ötletek aktivizáláshoz

A gyerekeknek a hosszú téli bent tartózkodás miatt alapvetően két dologból lesz hiányuk: inspiráló, újszerű kihívásokból és komplex aktivitásból, ami a szó átvitt és konkrét értelmében is megmozgatja őket. Ilyen mobilizáló-motiváló ötletek kigondolásában legyünk tehát kreatívak, és ne a hagyományosan kreatívnak nevezett kézműves elfoglaltságokat erőltessük, mert ezek mostanra már kifújtak: túl unalmasak és statikusak.

Nagyon jó mobilizáló például a bunker-, akadálypálya- vagy alagútépítés: már maga az elkészítés is számtalan innovatív lehetőséget rejt magában, amit a gyermek életkorának megfelelően ügyesen beépíthetünk a feladatba. Kitűzhetünk például egy elérendő célt, amihez az építmény mindössze stratégiai eszközül szolgál, de meghatározhatjuk az építés egyes szempontjait is, és ezek megváltoztatásával újabb és újabb variációkat valósíthat meg gyermekünk. Még jobb, ha ebbe időnként magunk is beszállunk, és közösen építünk, például fa építőjátékokkal. A különböző akadálypályák és bungik építéséhez bármit fel tudunk használni a párnáktól, pokrócoktól kezdve a kanapén és sámlin át, de egy ponton túl segít megújítani és még izgalmasabbá tenni a kihívást, ha olyan funkcionális elemeket is beleépítünk, mint mondjuk a háromoldalú kötéllétra vagy a dzsungel mászóka

 

A benti mozgásra is szükségük van a gyerekeknek, de ez is lehet egyben kreatív is.

 

Ha már unalmas maga az építés…

…és az építmény egyszerű használata, rendeljünk hozzá ügyességi feladatokat (például: mássz rajta/benne végig egy labdával a kezedben, aztán háton kúszva stb.), de a fix elemek segítségével állomásos ügyességi játékká is alakíthatjuk, amiben akár pontszerző versenyt is játszhatnak a gyerekek. Ehhez kifejezetten jól használható például egy beltéri kosárállvány vagy célbadobó

Másik tovább motiváló alternatíva, hogy az építmény köré szerepjátékra alkalmas történetet találunk ki akár a gyermekkel közösen (például a hétfejű sárkány megtámadta a kastélyt, és ezen az alagúton át kell kimenekíteni a várnépet, a párnáról lelépve a szőnyegre a sötét, feket tengerbe vagy fortyogó lávába pottyanunk stb.), és így kap új funkciót a már megunt alagút, illetve új inspirációt a gyermek, akinek a kitalált világ mentén újabb és újabb feladatokat adhatunk szerepjátékba csomagolva.

A kicsik imádják a keresős játékokat, érdemes ezt is kreatívan kihasználni: kerestethetünk velük eldugott tárgyakat, miközben szóban irányítjuk őket, hogy megtanulják a térbeli navigációs kifejezéseket (előtte, alatta, jobbra, balra stb.). Ha ez már unalmas, kitalálhatunk az irányításra egyéb mókás jeleket, vagy pedig összeköthetjük a feladatot a felépített bungival-alagúttal, mely ezáltal új funkcióval válik ismét izgalmassá.

Benti mozgás

Az előzőekben ajánlott játékok is építettek a mozgás dinamizáló hatására, de ha érzékelhetően sok a levezetésre váró energia, keressünk kifejezetten mozgásos elfoglaltságokat. Szerencsére a Gonge játékcsalád hihetetlenül ügyes és kreatív mozgásfejlesztő eszközei benti körülmények közt is nagyon jól megmozgatnak. Közülük is különösen ajánlhatók ilyenkor a különböző egyensúlyozó korongok, a Go go roller vagy Go go busz, az egyensúlyozó készletek és a különböző gyártmányú egyensúlyozó lépegetők. Ezeket használhatjuk úgy is, hogy egy történet mesélése közben bizonyos szavak elhangzása után (például gólya, teknős, ringlispil, stb.) előre megadott feladatokat kell elvégezni. Guggolásból felugrás és tapsolás, egy kör az egyensúlyozó lépegetőn, három kör az egyensúlyozó koronggal. Még egy rövid történet is felér egy tesiórával.

Szintén számtalan lehetőséget rejt magában a twister játszószőnyeg, amin például színdobókockával adhatunk játékos feladatokat – ha többen játsszuk, a féktelen móka garantált! Amennyiben viszont szeretnénk a mozgást és a versengést kognitív kihívással kombinálni – ami tudvalevőleg különösen fejlesztő hatású –, bedobhatjuk a matematikai twistert is, ami nevét meghazudtoló módon vicces és szórakoztató játék. 

 

A kreatív kézműveskedésre is adjunk lehetőséget, ez nemcsak a feszültésget vezeti le, de az önkifejezésnek is teret enged.

 

Kreatív kézműveskedés – kicsit másképp

Nem kell persze teljesen elfelejteni a kreatív kézműveskedést hiszen néha éppen erre van szükség – csak vigyünk ebbe is változatosságot, izgalmat. Ne féljünk egy kis piszoktól: csináljunk tenyér- és talplenyomatokat, fessünk ujjal, szivaccsal, pecsételjünk közösen kifaragott zöldségekkel és gyümölcsökkel. Mindez szórakozás közben a szem-kéz koordinációt is fejleszti. Ha pedig egy kis mókára van szükség, jöhetnek a vicces feladatok: rajzoljon a gyermek csukott szemmel; rajzoljunk együtt úgy, hogy egyikünk vezeti a másik kezét; rajzoltassunk le egy konkrét ábrát szóbeli instrukciók alapján; rajzoljon a gyermek a lábujjai közé fogott ceruzával; próbáljon betűket „írni” a hátára ragasztott papírra egy a falra/szekrényre erősített ceruzához “dörgölőzve”, stb. Érdekes kihívás lehet egy periszkóp bevetése, amivel játszhatunk például speciális activityt: helyezzünk el egy tárgyat látószögön kívül (például az emeletes ágyról lelógatott pokróc takarása fölé), amit a periszkóppal  kell megtalálnia az egyik játékosnak, majd le kell rajzolnia vagy el kell mutogatnia úgy, hogy a társa felismerje és kimondja a tárgy nevét. 

 

Ezt is olvasd el!