A szem-kéz koordináció fejlesztése

A szem-kéz koordináció fejlesztésének alapja az optikai finomhangolás.

A szem és a kéz összehangolt irányítása, mozgatása nélkülözhetetlen a mindennapi tevékenységek precíz elvégzéséhez, az öngondoskodástól egészen a munkavégzésig. Ezeknek a mozgásoknak a koordinálására kéz és vagy a lábak propriocepciós rendszerét használjuk, ami lehetővé teszi, hogy pontosan tudjuk, a végtagjaink hol és hogyan helyezkednek el, milyen módon mozgathatjuk és használhatjuk őket, akár csukott szemmel is. A szem-kéz koordináció fejlesztési folyamata 4-14 hónapos kor körül kezd kialakulni, amikor a csecsemő felfedezi a végtagjait, az akaratlan és összerendezetlen mozgásokból tudatos és koordinált mozgás válik. (Ennek előfeltétele a megközelítőleg 3 hónapos korban kialakuló mélységészlelés képessége.) A vizuális bemeneti információk – figyelemorientáció érzékszervi stimuláció által – elérésének lehetőségével és a finommotorika fejlesztésével a baba elkezdi megfogni a környezetében elérhető tárgyakat, miközben folyamatosan fejlődő idegrendszere egyre összehangoltabbá teszi a a mozdulatait.

A szem-kéz koordináció alapja az optikai finomhangolás

A látás nemcsak a látásélességből áll, de magában foglalja:

  • A két szem együttműködését (binokularitás).
  • A szemmozgások jelzőmozzanatainak életkornak megfelelő státuszát:
    • Akkomodáció: a szemlencse képes alkalmazkodni, azaz a megfigyelt tárgy távolságának megfelelően változik a vastagsága,
    • Konvergencia: a két szem összehangolt mozgásának képessége.
  • A szemmozgás tudatos irányítását.
  • A fókuszálás bizonyos mértékű befolyásolását.

Az optikai finomhangoláson kívül a szem-kéz koordináció a finommotoros készségek életkornak megfelelő állapotát – a kéz és a kar kis izmainak koordinált mozgatását – igényli.

Szem-kéz koordináció életkornak megfelelő fejlődése

A szem és a kéz/láb együttes használatának, tudatos és precíz működtetésének a figyelem és a finommotorika fejlődéséhez hasonlóan, megvan a maga referenciakerete.

0-3 éves korig

  • A tárgyak szemmel követésének képessége.
  • A megragadás, elérés, önállóan evés és öltözködés kialakulása.
  • Az alapvető irányok – fel, le, be, ki – megtanulása.
  • A kisebb tárgyak manipulálása a finommotoros készségek koordinálásával.

3-5 éves korig

  • Kialakul a hasznos kéz preferenciája (jobb vagy balkezesség, esetleg kétkezesség),
  • Az irányok fogalmának pontosabb meghatározása (fel, le, be, ki, alá, mellé, elé, fölé, közé, stb.).
  • A vízszintes mászás mellett kialakul a függőleges irányú mászás képessége, valamint az ugrás, futás, tolás, húzás és lépcsőzés is.
  • A szem-kéz koordináció mellett a testtudatosság fejlődése, például különböző dallamoknak megfelelő ritmusban történő mozgás, azaz a tánckészség kialakulása.

5 éves kor felett

Ötéves koruk után a gyermekek tovább finomítják a már meglévő készségeiket, valamint megtanulják a munkavégzéshez szükséges összpontosítást, ami az iskolaérettség egyik alapfeltétele is.

  • 5-7 év között rögzül a domináns kéz használata, 
  • ezzel párhuzamosan fejlődik a finommotorika, a kézügyesség.

A vizuális észlelés életkornak megfelelő státusza az iskolai munkához elengedhetetlen. Ebben a korban az iskolai előkészítést támogató játékok használata a figyelem fejlesztése mellett sokat lendíthet a szem-kéz koordináción is.

A szem-kéz koordinációs nehézségek

A szem-kéz koordináció nehézségei mögött a következő problémák bújhatnak meg elsősorban:

  • Látásromlás/vesztés,
  • Ataxia (az önkéntes mozgások koordinációjának zavara, hiánya),
  • A hipertóniás (rendellenesen megnövekedett tónusú) izomzat befolyásolja az izmok nyúlási képességét.

Mindez a következőképpen befolyásolhatja a gyermek fejlődését:

  • Rajz- vagy az íráskészség életkortól elmaradott.
  • Színezés közben nem tudnak a vonalakon belül maradni.
  • A nagymozgások fejlődése is lelassul, vagy akár el is marad (nem tudnak labdát elkapni vagy rúgni.)

Ha a nagymozgások és a finommotorika elmarad az életkornak megfelelő szinttől, fennáll a szem-kéz koordináció fejlődésének problémája, ami miatt a gyermekorvos bevonása szükségessé válik. Ha nincs szervi probléma a háttérben, fejlesztő pedagógus segítségével és játékok bevonásával lehet fejleszteni a szem-kéz koordinációt. A nagymozgások elmaradásakor érdemes az egyensúlyérzék fejlesztésével is foglalkozni, amihez például a nagyméretű érzékelő labdák nyújtanak hatékony támogatásért.

Hogyan támogathatja egy szülő a szem-kéz koordináció fejlődését?

Számos játék és tevékenység támogatja a szem-kéz koordináció fejlesztését, amelyben a nagymozgásos játékok ugyanolyan fontossággal bírnak mint a finommotoros készségeket fejlesztő játékok. Az idegrendszer fejlődéséhez ugyanis elengedhetetlen a fizikai igénybevétel, azaz a rendszeres futkározás, mászókázás, hintázás.

Ilyen játékok és játéktevékenységek például:

  • lufi ütögetés és kalapálós játékok,
  • labda elrúgása és elkapása,
  • hablabda, később teniszlabda ütögetése előbb kézzel, majd ütővel,
  • kisebb-nagyobb kockákból, blokkokból álló építőjátékok használata,
  • barkácsolós játékok használata,
  • gyöngyfűzés,
  • váltóversenyek, például akadálypályák készítése a kertben, vagy beltéren különböző méretű dobozok, puffok és párnák, padok bevonásával,
  • pontösszekötő játékok, golyós fali játékok használata.
  • színezők, kifestők.

Fontos!

  • A szem-kéz koordináció problémáinak felfedezése annál korábban történhet meg, minél több hasznos időt töltünk a gyermekkel!
  • A közös játék és a napi tevékenységek során ne feledkezzünk meg elismerésünk verbális kifejezéséről sem. 
  • A sikertelen kísérletek a kudarctűrő képességét fejlesztik, de hogy ezt ne frusztrációként élje meg, az ölelés és a támogató attitűd mellett nélkülözhetetlen a gyermek szóbeli megerősítése.

Az interaktív játékok helyett keressünk olyan elfoglaltságot, amiben a gyermek nemcsak a finommotoros készségeit teheti próbára, de a testi erejét, ügyességét, egyensúlyérzékét is.

Ezt is olvasd el!